26 Julai 2011

PANAS vs AIR

Couple week sebelum puasa nie, cuaca sangat panas kan. Ramai jugak yang che-D dengar sakit kepala dan sampai ke tahap migraine. Minta-minta bulan puasa nie cuaca redup je lah. Al-maklumlah bila cuaca panas nanti kuranglah pahala kita. Mana taknya asyik mengeluh dan kepenatan (tido).

Biasalah jika badan kita terasa panas or bahang mesti kita selalu digalakkan minum banyak air putih. Bercerita pasal air nie, semalam sekolah che-D mengalami gangguan bekalan air. Apa lagi kelam kabutlah semuanya. Lagi-lagi che-D yang memang terkenal seantero sekolah mempunyai masalah tut. Punca bekalan air yang dibekalkan ke sekolah che-D ini pula adalah dari perigi. Haa bayangkanlah…

Nasib baik hanya kawasan sekolah sahaja yang mengalami gangguan air nie. Jadi terpaksalah minta bantuan dari kampung, mana lagi kalau tidak ke surau kampung. Selepas melepaskan hajat che-D pun tadah air untuk kecemasan…hehehe.


Murid-murid pula digalakkan membawa bekalan air bersih ke sekolah untuk keperluan mereka sendiri. Kempen Menabung Air che-d rasa perlu dilakukan di mana setiap murid membawa sebotol air bersih dan dikumpulkan di beberapa tong yang disediakan pihak sekolah. 



Apa komen kengkawan….??

2 ulasan:

  1. tabik dgn cheD yang giat ikut kempem menabung air..ummu muhammad tumpang air cheD basuh tangan setiap hari heheh..tabik jugak dgn GB yg turun padang memudahkan cikgu cikgi keluar masuk tandas..

    hari ni hujan kejap pagi dgn lebtnye..Allah tolong GB, penuhkan air dalam baldi gergasi..

    BalasPadam
  2. Wah...bagusla. Masa time hujan tue, terfikir jugak kat dalam nie hujan ke tidak...yelah biasanya berselisih aje.
    Selain Kempen Menabung Air, Kempen Penjimatan Air juga perlu...hehehe

    BalasPadam